FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/07/2017

Makes restskatt bodelning

hej!

Min exmake har reskskatt kvar från ett lägenhetsköp han gjorde innan vi gifte oss. Nu har han tagit ut skilsmässa och vill att jag betalar hälften av restskatten för han fick inget uppskov. Kan han tvinga mig att betala hans restskatt? Blir det inte i så fall en skuldpott i vår bodelning?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En huvudregel inom svensk äktenskapsrätt (1 kap. 3 § äktenskapsbalken) (ÄktB) är att varje make råder över sin egendom och sina skulder. Detta innebär att din exmake i grunden inte har någon rätt att kräva dig på ersättning för hans skulder. Dock fungerar en bodelning utan äktenskapsförord så att man räknar ihop summan av vardera makes giftorättsgods (all egendom som inte är enskild), gör avdrag för de skulder make har och delar det som återstår på hälften. Dock används aldrig en makes tillgångar för täckning av den andres skulder. Därför hamnar du inte i ett sådant läge att du tvingas betala din exmakes skulder och du har inte heller någon skyldighet att göra det.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare