Makes egendom och krav på samtycke

Jag har en halvbror (vi har endast samma mamma). Mina föräldrar är gifta men mamma bor inte kvar i huset. Min far vill skriva över sitt hus (som han står som ensam ägare på) till mig. Men han vill bo kvar där själv så länge han kan. Måste mamma också skriva under om pappa vill överlåta huset till mig? Vad händer om min mamma går bort före pappa, måste pappa betala en summa till min bror då?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Eftersom dina föräldrar är gifta så måste man beakta äktenskapsbalkens regler om makars egendom. Fast egendom som inte utgör makarnas gemensamma bostad får inte säljas eller ges bort utan samtycke av den andre maken om fastigheten utgör giftorättsgods. Detta framkommer av 7 kap 5§ Äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230#K7P5S1. Med giftorättsgods menas all egendom som inte är enskild, bl. a. genom gåva, arv eller testamente eller reglerad som enskild genom ett äktenskapsförord. Det talar således för att din pappa behöver din mammas samtycke för att avhända sig huset till dig. Du har inte heller möjlighet att få lagfart om samtycke saknas, 20 kap 7§ p.7, se https://lagen.nu/1970:994#K20P7S1.

Om din mamma går bort så har du och din bror arvsrätt. Om hon inte har fler barn än er så ärver ni hälften var (förutsatt att hon inte har upprättat ett testamente). När en make eller maka går bort ska en bodelning göras. I en bodelning ska all giftorättsgods ingå. Denna ska delas hälften mellan makarna. Den efterlevande maken har dock möjlighet att välja att det inte ska ske någon hälftendelning utan att makarna ska behålla sitt eget, 12 kap 2§ ÄktB. Detta förekommer ibland då efterlevande make är mer förmögen än den andre. Det som kvarstår på din mors sida efter en eventuell bodelning är kvarlåtenskapen, dvs. arvet. Detta kan innebära en del av huset tillkommit dödsboet vid bodelning och att din bror då ärver denna del. Då kan det bli så att den praktiska lösningen blir så att din pappa köper loss din halvbrors andel. Det finns dock många olika scenarion för vad som skulle kunna ske. Om din mamma dör så har dock din pappa ingen generell skyldighet att betala din halvbror något, men med anledning av bodelning kan det ändå framstå så. Är din pappa den mer förmögne av makarna så finns dock möjligheten att nyttja 12 kap 2§ ÄktB.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänligen,

okänd okändRådgivare