Makarnas skulder vid skilsmässa

Hej, min man och jag skiljde oss i februari, men var tvungna att ha 6 månaders betänketid pga av hans barn som var boende hos oss, kan skicka in att vi fortfarande vill skiljas tidigast 4 september nu, jag flyttade därifrån i februari och vi båda har fått skaffa det vi behöver mm, men nu säger han att han ska gå till rätten så jag får hälften av alla hans skulder och då menar han kronofogden och inkasso, som han hade innan vi ens träffades, kan jag någonsin få hans skulder via en skilsmässa? Finns inga papper eller något sånt skrivit. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

Jag utgår ifrån att ni inte har gjort en bodelning, eftersom du inte nämnt det i din beskrivning.

Kan du någonsin få hans skulder från Kronofogden och inkasso?

Nej, du kan inte få hans skulder. Alla skulder som står i hans namn eller som annars hänför sig till hans egendom kommer förbli hans skulder. Eftersom du skriver att det inte finns några papper på att du har gått med på att betala någon av hans skulderna tillsammans med honom kommer varken Kronofogden eller inkasso kunna kräva dig på hans skulder.

I vilka fall skulle han gå till rätten?

Jag vet inte vad han menar när han säger att han går till rätten, så jag förutsätter att han antingen (a) ovetandes tror att skulder går att överföra mellan exmakar eller att han (b) vill genomföra en bodelning. Skulder går att överlåta på annan, men i ditt fall bara om du frivilligt någon gång gått med på att betala hans skulder tillsammans med honom. Här räknas in alla sorters avtal, såväl muntliga som skriftliga, men att det funnits några sådana avtal är något han måste bevisa i rätten.

Han kan annars begära en bodelning (se 9 kap. 1 § och 9 kap. 4 § ÄktB). Läs svaret på denna fråga som beskriver hur bodelning går till: https://lawline.se/answers/10818. Det är EXEMPEL 2 längst ner i det svaret som jag vill att du beaktar särskilt. Det framgår inte i din beskrivning om vilken egendom som kommer att delas mellan er. Om vi därför antar att du är Make A i Exempel 2 kan utfallet vid er bodelning bli att du måste överlämna ett visst belopp till honom. Utfallet blir sådant bara om hans "nettobehållning" hamnar på 0 kr och din nettobehållning på en siffra över 0 kr. Utfallet beror såklart på vilken egendom ni har och som kommer att räknas in i era giftorättsdelar. (Om utfallet blir som i Exempel 2, måste du betala det belopp som du/ni räknat ut ska överlämnas till honom, eftersom han då får vända sig till Kronofogden/inkasso för att få dig att betala detta belopp till honom.) Nettobehållningen kan bara bli 0 vid bodelningen och makarnas egna skulder stannar även i detta fall med den maken som har skulden.

Hoppas att du fått svar på dina frågor! Hör gärna av dig igen om du undrar något annat.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare