FrågaFAMILJERÄTTGod man24/02/2015

Maka som god man

Min biologiska far har en demenssjukdom och behöver hjälp med allt. Han är omgift men inga andra barn. Hans fru hade ett barn med sig in i äktenskapet. Nu har jag av tingsrätten fått till mig att makan sökt om Att vara god man till honom och det framkommer även att en fullmakt funnits/finns. Han hade ett fritidshus med stor sjötomt med sig in i äktenskapet som var hans allt. Nu har det kommit mig till känna att han sålt eller gett bort den till hans makas dotter. Tycker att det hela ser ut som att planera att jag som särkullsbarn ska få så lite som möjligt. Varför har makan fullmakt och ansökt om att få bli god man åt honom om dom ändå är gifta? Hoppas på snabbt svar. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Som jag förstår din fråga undrar du ifall din fars maka kan ansöka om att bli god man för din far? Det finns inget som hindrar henne från att bli god man för att de är gifta. Hon kanske har mött på situationer då det vore lättare ifall hon var god man och inte enbart hade en fullmakt. Detta då en fullmakt bara ger rätt att handla i agera i de situationer som står i fullmakten.

De uppgifter du har fått från tingsrätten bör innehålla i vilken omfattning de har sökt om godmanskap? Samt att du har rätt att uttala dig om valet av god man? Ifall du är missnöjd bör du motivera detta och sedan meddela tingsrätten.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare