FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/01/2018

Lottläggning vid bodelning mellan makar

Jag ska skiljas och vi har ej skrivit äktenskap förord. Jag äger en lägenhet med min syster som hon bor i, vi har bott i hennes hyresrätt och han är ej skriven i någon av lägenheterna. Har han rätt att få halva min bostadsrätt så att syrran ej kan bo kvar där eller har han rätt att få pengar för den?
Jag är rädd att han kan ta min lägenhet så att syrran ej får bo kvar. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då detta handlar om bodelning mellan makar är Äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig, paragrafer som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

En makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Det gör alltså att i de fall ett äktenskapsförord inte har skrivits kommer egendomen, i detta fall din del av lägenheten, att ingå i bodelningen. Detta framgår av 7 kap. 1 § ÄktB.

Avdrag för skulder
Vid bodelning kommer avdrag att göras för att skulder ska täckas, och därefter kommer det kvarstående värdet att delas lika mellan er som makar (se 11 kap. 3 § ÄktB).

Lottläggning
När värdet som ska delas lika har beräknats har man fått fram varje makes s.k. andel. Detta innebär att du ska erhålla egendom motsvarande detta värde. Av 11 kap. 7 § ÄktB framgår då att du i första hand har rätt att få den egendom du äger på din lott. Du har alltså bättre rätt att få andelen av lägenheten på din lott än din make har.

Därefter följer av 11 kap. 9 § ÄktB att du, om andelen skulle överstiga den andel du har rätt till vid likadelning, har rätt att istället för att lämna över egendom du äger har rätt att betala motsvarande belopp i pengar till din make.

Så nej, han har alltså inte rätt att "ta" din lägenhet utan det är du som i första hand har rätt till denna.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare