Likvidklausul vid gåva av bostadsrätt

Fråga rörande Gåvobrev för överlåtelse av bostadsrätt. Jag har hört att en del brf-styrelser kräver att någon form av likvidklausul finns med vid gåva av bostadsrätt i form av deklaration att ingen likvid förekommit. Vad är detta? Finns något exempel på lämplig formulering?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

En gåva av bostadsrätt görs fördelaktigt genom ett gåvobrev, vilket fungerar som en skriftlig utfästelse för att gåvan faktiskt ägt rum. I ett gåvobrev ska det finnas en gåvoförklaring, ett uttryck för att bostadsrätten ges i gåva , t.ex "Gåvogivaren överlåter gåvotagaren bostadsrätten "x". För att en gåva av bostadsrätt ska vara giltig krävs det även. förutom att själva gåvan sker, att bostadsrättsföreningen underrättas. Bostadsrättsföreningen kan kräva för att godkänna gåvotagaren som medlem i bostadsrättsföreningen att det i gåvobrevet finns en likvidklausul, det innebär som du nämner att styrelsen kräver en förklaring i gåvobrevet att gåvogivaren inte fått någon ersättning, pengar, för att ge bostadsrätten i gåva. Det säger sig självt eftersom om gåvogivaren hade erhållit pengar från gåvotagaren då bostadsrätten gavs som gåva hade det inte rört sig om en gåva utan ett köp. En lämplig forumluring kan t.ex. vara att man i anslutning till gåvoförklaringen att ingen ersättning har getts för gåva.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare