FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/06/2015

Likadelning vid bodelning

Hej. Jag funderar på att separera från min man vi har varit gifta sen 2007 och har ett gemensamt barn född 2004 samt att jag har 2 vuxna barn sedan tidigare. Min fråga gäller bodelning. 2011 köpte vi en gemensam bostadsrätt för 200 000 kr han betalade 50 000 i handpenning och resten lånade vi gemensamt sedan har han ibland betalat in extra på lånet när han fått traktamenten från jobbet. 2014 köpte han, till oss en sommarstuga för sina pengar ( han tjänar betydligt mer än mig) och står som ägare för denna eftersom han inte vill att mina 2 barn sedan tidigare aka kunna ärva den. Men fast jag sagt till honom att han borde skriva den som enskild egendom så vill han inte det för han tycker att det är hans iaf. Sedan höjde vi lånet på bostadsrätten för att renovera i stugan så jag betalar ju på det lånet jag med. Och har lagt ner jobb och pengar på tapeter målarfärg och framförallt mat husgeråd., städgrejor mm. Men han tycker ändå att både bostadsrätten och stugan är hans egendom för han betalar mer än jag. Har försökt säga att jag bidrar ju till att han kan jobba mycket efter som det är jag som får vara hemma med vårat gemensamma barn så han kan vara borta på jobb. Men det spelar ingen roll säger han eftersom han betalar mer än mig

Är det verkligen rätt som han tycker

Väldigt tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om det är så att du väljer att begära skilsmässa, kommer en bodelning som huvudregel ske. Det är endast i undantagsfall som makarna kan undgå bodelning. Detta kan ske om makarna endast har enskild egendom och det är så att ingen av makarna begär att få överta bostaden eller bohaget från den andra maken (9 kap. 1 §). I ert fall är det uppenbart att det inte endast finns enskild egendom (se mer nedan). I bodelningen ska, som huvudregel, allt som makarna äger ingå.

Egendomen som makarna äger är giftorättsgods om inte egendomen gjorts till enskild genom exempelvis gåva eller äktenskapsförord med föreskriften att egendomen ska förbli enskild (7 kap. 1 och 2 §§). Det krävs alltså speciella föreskrifter för att en tillgång ska bli enskild egendom. Det räcker inte med att man påstår att ägodelen är enskild. Enskild egendom eller egendom för uteslutande personligt bruk ska ej ingå i bodelningen, om ni inte kommit överens om annat (10 kap. 2 och 4 §§). Egendom för personligt bruk är exempelvis kläder, smycken och glasögon. Dock så får ett undantagande av personlig egendom endast ske i skälig omfattning, för att de andra maken inte ska missgynnas orimligt mycket. Innan fördelningen av egendomen sker, ska makarnas skulder avräknas från vardera makens egendom. Därefter ska giftorättsgodset läggas samman och delas lika mellan makarna (11 kap. 3 §). I slutändan ska ni vardera ha kvar egendomar till samma värde. Om exempelvis din make vid bodelningen tilldelas egendom till ett större värde än dig, så ska han kompensera dig genom att ge egendomar eller pengar för mellanskillnaden. Om en likadelning av era tillgångar skulle vara oskäligt, kan man i undantagsfall frångå denna princip.

Detta leder till slutsatsen att maken inte kan undandra bostadsrätten och stugan från bodelningen. Detta gäller oavsett om han har betalat för bostäderna. Om bostäderna skulle varit enskilda, då skulle dessa inte ingå i bodelning.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare