FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/08/2014

Likadelning av samboegendom

Hej har en fråga! Jag och mitt ex köpte en bostad för gemensamt boende, hon stod för hela handpenningen men vi skrev inget samboavtal eller skuldebrev.

Så min fråga är har jag rätt till halva försäljningsvärdet eftersom jag har ståt för mycket annat?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Definitionen av sambor ges i sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) 1 § - två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Detta är alltså förutsättningarna för att i lagens mening betraktas som sambos.

Vidare framgår av sambolagen 3 § att s.k. samboegendom utgörs av bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning. Vid separation ska bodelning göras om någon av er begär det, sambolagen 8 §. Det som sker då är att samboegendomens värde delas lika under förutsättning att man inte har avtalat något annat (jmf sambolagen 9 §).

Eftersom ni inte har skrivit något sådant avtal ska alltså värdet på bostaden delas lika vid bodelning, oavsett att din sambo stått för handpenningen. Detta gäller också som nämnts bohag som har förvärvats för gemensam användning.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare