FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag15/02/2014

Lån till aktiebolag

Hej! En aktiebolag som har dålig ekonomi får ta upp lån eller får något annat ekonomisk hjälp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget juridiskt hinder mot att ett aktiebolag tar banklån när ekonomin är dålig, det är nog snarare ett ganska vanligt sätt att på kort sikt få in kapital i bolaget. Om ekonomin är riktigt dålig kan däremot långivarna vara ovilliga att låna ut pengar om de bedömer det som mindre troligt att bolaget kommer kunna betala tillbaka lånet.

Om man har problem att få lån beviljade kan man alltid be aktieägarna att gå in med mer pengar i bolaget, ett bra alternativ kan då vara en nyemission av aktier.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare