FrågaARBETSRÄTTSjuk 21/03/2015

Läkarintyg för sjuklön

Hej,

Jag har haft semester under förra veckan och hela denna veckan har jag varit sjuk.

Min arbetsgivare kräver läkarintyg då jag varit hemma mer än 7 dagar i sträck.

Har de rätt till det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom du är arbetstagare blir Lag (1991:1047) om sjuklön (SjLL) tillämplig.

Enligt 8§ 2st SjLL är en arbetsgivaren skyldig att ge sjuklön från och med den sjunde kalenderdagen efter dagen för sjukanmälan endast om arbetstagaren kan bevisa nedsättningen av arbetsförmågan med intyg av läkare.

Enligt 10a§ SjLL får en arbetsgivare begära ett läkarintyg tidigare än sju kalenderdagar från dagen för sjukanmälan om det finns särskilda skäl.

Detta betyder alltså att arbetsgivaren kan kräva läkarintyg från och med den sjunde kalenderdagen efter dagen för sjukanmälan (alltså inte sju arbetsdagar). Om arbetstagaren inte lämnar in ett läkarintyg är arbetsgivaren inte skyldig att betala sjuklön. Om det finns särskilda skäl kan arbetsgivaren även kräva detta tidigare. Har det gått mer än sju dagar sedan du sjukanmälde dig har alltså din arbetsgivare rätt att kräva ett läkarintyg.

Med vänlig hälsning,

Julia EkerotRådgivare