Lagligt att fotografera någon i smyg som sitter på sin balkong?

Hej! Jag ska driva frågan ang rökning på balkong i flerbostadshus då vi har en granne som röker på sin balkong och det komner upp till vår samt in i vår lägenhet. Han bor på nedre botten och jag 2 tr snett ovanför. Till saken hör att vår son har astma och vi har under de 13 år vi bott här inte kunnat ha ventilerna öppna samt ej heller vädra via balkobgdörr.

Vi har vid 2 tillfällen försökt prata med honom men han viftar bara aggresivt bort det hela.

Min fråga är, får jag fotografera honom de ggr han sitter ute och röker som dokumentation då datum och tid visas på fotot?

Skall anmäla till Miljöförvaltningen samt driva detta via Hyresgästföreningen, till en början.

Tack för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställt din fråga till Lawline!

Inledningvis vill jag säga att jag tolkar frågan som att frågar om du får fotografera din granne i smyg, dvs i hemlighet utan att din granne är medveten om detta.

Om detta stämmer skulle jag avråda dig från att göra detta eftersom det skulle kunna klassificeras som kränkande fotografering, vilket är ett brott som kan leda till böter eller fängelse i max 2 år (brottsbalken 4 kap. 6 a §)

Enligt denna paragraf får man inte fotografera någon utan dennes vetskap (dvs i hemlighet) när denne befinner sig i sin bostad eller liknande utrymme (varför din grannes balkong faller in i lagens tillämpningsområde). Observera att fotografering på allmän plats inte täcks in!

Dock kan man undgå ansvar om handlingen var försvarlig. I förarbetena till lagen sägs att man vid denne prövning ska väga fotograferingens syfte mot den enskildes intresse av skydd. Omständigheter att väga kan vara om fotograferingen sker som ett led i nyhetsförmedling eller annat sammanhang som ligger i samhällets intresse (exempelvis dokumentation av vanskötsel i äldreboenden. En annan omständighet som vägs in är om fotograferingen syftar till att dokumentera bevisning om pågående brott.

Min rekommendation

Enligt min bedömning är rökningen inte något som ligger i samhällets intresse och din granne begår inte något brott. Du bör därför undvika att fotografera din granne på det sättet du beskrivit ovan. Får du hans samtycke att fotograferas är det däremot okej. Troligtvis kommer din gran inte ge sitt samtycke till detta, varför jag tycker det är en bättre idé att ta det med Hyresgästföreningen om ni redan har försökt prata med grannen två gånger.

Lawline RådgivareRådgivare