FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/02/2018

Kvarsittningsrätt, låsbyte, adressbyte och huskostnader

Hej!

Jag undrar vad det är som gäller vid en kvarsittning? Har man rätt att byta lås? Kan personen som måste lämna huset tvingas byta adress? Måste man betala gemensamt husets kostnader tills bodelningen är klar? Har personen som inte får bo kvar i huset rätt till nyttjanderättsersättning?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I frågan framgår inte om ni är makar eller sambos, men jag kommer att svara så gott jag kan.

Låsbytet:

Regler om kvarsittningsrätt finner du i äktenskapsbalkens (ÄktB) 14 kap. 7 §. Beträffande ett förordnande om kvarsittningsrätt framgår av första stycket att rättigheten avser den gemensamma bostaden (se ÄktB 7 kap 4 § st. 1) och att förordnandet gäller till dess att bodelning sker.

Det är den av makarna som har störst behov av den gemensamma bostaden som får bo kvar. Av 14 kap 8 § 2 st. ÄktB följer att den make som inte har fått kvarsittningsrätt är skyldig att genast avflytta och har inte rätt att komma och gå som hon eller han vill. Den som har kvarsittningsrätt kan byta lås och använda de saker som finns i bostaden.

Angående adressbytet:

Enligt Folkbokföringslagen (du hittar lagen här) ska en person vara folkbokförd där personen har sin dygnsvila. En person ska folkbokföras där personen är att anse som bosatt.

Enligt lagens 25:e paragraf är den som har flyttat skyldig att inom en vecka anmäla flytten till Skatteverket. Eftersom personen som lämnar inte längre bor kvar i det gemensamma hemmet är personen skyldig att ändra sin folkbokföringsadress. Enligt 31 § får Skatteverket förelägga en person som är skyldig att anmäla sin nya folkbokföringsadress att göra en sådan anmälan. Enligt 37 § kan Skatteverket förelägga personen vite om den inte följer föreläggandet om att inkomma med anmälan. Om inte personen själv byter adres kan du alltså i sista hand höra av dig till Skatteverket och upplysa om att personen inte längre bor kvar i er fastighet.

Måste man betala gemensamt husets kostnader tills bodelningen är klar? Har personen som inte får bo kvar i huset rätt till nyttjanderättsersättning?

Hur frågan om boendekostnaderna skall lösas är tyvärr oreglerad i lagstiftningen. Istället har praxis utvecklats genom HD-domar och svaret på din fråga beror på från fall till fall. Den part som flyttar ut ur det gemensamma hemmet före bodelningen kan vara skyldig att stå för gemensamma lånekostnader som belastar fastigheten eller bostadsrätten fram tills bodelning sker. Däremot kan den part som har flyttat ut ur det gemensamma hemmet ha rätt att kräva ersättning (s.k. nyttjanderättsersättning) från den part som bor kvar om bodelningen skulle dra ut på tiden.

Lycka till!

Maria MakdesiRådgivare