Kvarlämnade saker i huset

Hej , vi har en faster som fick altzimers för några års sedan och i samband med detta så valde hon att ge mig och min bror sin fastighet i gåva .

Nu har det tyvärr så långt att hon har fått flytta in på ett demensboende.

Vad gör vi med alla hennes tillhörigheter som är kvar i huset ?

Finns det någon tidsfrist som är praxis ?

Hon har fått en god man tilldelad .

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår i mitt svar ifrån att din faster bodde kvar i huset fram till dess att hon flyttade in på boendet. Eftersom du inte nämner något om några speciella villkor i gåvobrevet som din faster utfärdade i samband med gåvan antar jag att din faster bodde i huset som hyresgäst med er som hyresvärdar.

Det finns reglerat i hyreslagen (12 kap. Jordabalken (JB)) vad som händer med saker en hyresgäst har lämnat efter sig. Enligt 12 kap. 27 § 2 stycket JB har hyresgästen 3 månader på sig att hämta sakerna om hyresgästen blir väl informerad om att den måste hämta sakerna, annars tillfaller sakerna hyresvärden.

Eftersom din faster har god man är det lämpligt att god man blir informerad och om möjligt i samråd med din faster tar beslut om vad de ska göra med tillhörigheterna.

Hoppas du är nöjd med svaret.

Franck OlofssonRådgivare