Krävs fastighetsägarens tillstånd för anordnande av fest?

Behöver jag söka fastighetsägarens tillstånd att anordna en fest i min lägenhet och använda fastighetens trädgård som festplats där jag har tänkt att anordna väderskydd?

Kan jag riskera att bli uppsagd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jordabalkens 12 kapitel, som vanligen går under namnet Hyreslagen, innehåller vissa regler vad gäller hyresgästernas beteende och skötsel. 12:25 (se https://lagen.nu/1970:994#K12P25S1) anger särskilt att hyresgästen ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar i sådan grad som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas. Vid bedömningen av vilka störningar som faktiskt bör tålas så ser man till den allmänna uppfattningen som råder kring vilka störningar som de som bor i ett flerfamiljshus ska behöva tåla. Med andra ord så tar man inte hänsyn till om någon person skulle vara betydligt känsligare än normalt, utan det är istället en typ av normal störningsgrad som man använder i bedömningen.

Att anordna en fest är otvivelaktigt ett sådant moment som kan riskera att störa de som bor i omgivningen, och som därför till sin art omfattas av 12:25. Dock, så måste det fortfarande vara fråga om störningar i sådan grad att de skäligen inte bör tålas. Den rådande rättsuppfattningen på området anger att enstaka fester är ett naturligt inslag i boendemiljön, och att just enstaka fester därför är ett sådant moment som de boende i omgivningen får tolerera. Detta förutsätter självklart att festerna hålls någorlunda städade och inte drabbar de närboende på ett sätt som inte kan accepteras.

Vad gäller reglerna om att bli uppsagd från sin hyresrätt, så finns dessa främst i 12:42 JB (se https://lagen.nu/1970:994#K12P42S1). Sådant som medför att hyresrätten blir förverkad och gör hyresvärden berättigad att säga upp hyresavtalet är t.ex. obetald hyra och vanvård av lägenheten. I 6p hänvisas även till just 12:25, och där anges att ett åsidosättande av dess bestämmelser kan medföra att hyresrätten förverkas, om inte rättelse vidtas från hyresgästens sida. Paragrafen ska dock återigen läsas i ljuset av vad som har sagts om ovan, dvs. att en enstaka fest utan allvarliga missöden inte ger hyresvärden rätten att säga upp hyresavtalet.

För att återkoppla detta till din fråga, så kan följande sägas. Du har ingen skyldighet enligt lag att informera din fastighetsägare om att du kommer att arrangera en fest, och så länge festen inte blir uppenbart oacceptabel för de närboende på något sätt så finns det inte heller någon risk för att du blir uppsagd från ditt hyreskontrakt. Trots att du alltså inte har någon skyldighet enligt lag att kontakta hyresvärden, så kan det förstås ändå vara bra med en kontakt som en ”förebyggande åtgärd”, samt att det vanligen är uppskattat att förvarna grannarna med lappar i trappuppgångar och liknande.

Vad avser möjligheten till att arrangera en festplats i fastighetens trädgård, så är det inte tydligt att 12:25 JB gäller, eftersom att den främst tar sikte på hyresgästens användning av lägenheten. Om du är osäker så råder jag dig därför att just gällande användningen av trädgården att ta kontakt med hyresvärden, eftersom att det är att anse som en mer allmän yta än din lägenhet, och som därmed är mer trolig att påverka de närboende.

Hoppas att detta var ett tillräckligt svar, och att festen blir lyckad!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare