Krävs det tredje mans samtycke för att göra samägd egendom till giftorättsgods genom äktenskapsförord?

Min fru och hennes syster har som gåva fått en fastighet. I gåvobrevet stipuleras att fastigheten skall vara enskild gåva till syskonen om inte man genom äktenskapsförord gör den till giftorättsgods. Är ett sådant äktenskapsförord giltigt om det inte godkänns av det andra syskonet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om gåvobrev och dess villkor

Enligt 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken (Äktb) utgör en gåva enskild egendom om gåvan förenats med villkor att gåvoobjektet skall vara mottagarens eget. Vid gåvor där det föreskrivs att gåvan ska vara makens enskilda egendom så är huvudregeln att den förblir enskild egendom. Anledningen till att man har valt denna konstruktion är för att respektera tredje mans vilja. Klassificeringen av enskild egendom hade annars varit betydelselöst om man som gåvomottagare själv skulle kunna ändra klassificeringen på egen hand.

Dock är ett undantag från denna huvudregel om det i gåvobrevet föreskrivs att gåvogivaren ger gåvomottagen rätt att bestämma själv huruvida egendomen ska förbli enskild eller inte. Ett sådant villkor är exempelvis att genom äktenskapsförord kunna göra egendomen till giftorättsgods. (se RH 1994:48). Eftersom din fru har fått denna möjligheten att själv kunna bestämma klassificeringen av egendomen är det fullt möjligt att ändra klassificeringen genom ett äktenskapsförord till giftorättsgods. Likaså att makar när som helst under äktenskapet kan upprätta äktenskapsförord, som gör giftorättsgods till enskild, kan de när som helst under äktenskapet upphäva ett tidigare upprättat sådant förord. Det finns tre formkrav som måste vara uppfyllda för ett giltigt äktenskapsförord.

Formkrav för äktenskapsförord

Formkraven för ett äktenskapsförord framgår av 7 kap 3 § Äktb. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt och vara undertecknat av båda makarna. Därefter så måste äktenskapsförordet registreras hos Skatteverket, och är giltigt från den äktenskapsförordet kommer in till Skatteverket. Ett äktenskapsförord behöver inte skrivas under i båda parternas samvaro och det krävs inte heller att det bevittnas.

Är ett sådant äktenskapsförord giltigt om det inte godkänns av det andra syskonet?

Ja det är giltigt. Det finns inte några lagregler där det står att man måste ha tredje mans (i detta fallet en släkting) samtycke för ett giltigt äktenskapsförord. Det står inte heller något föreskrivet i gåvobrevet om att något samtycke krävs för en ändring av enskild egendom till giftorättsgods genom äktenskapsförord ska vara giltigt.

Giftorätt handlar enbart om den familjerättsliga klassificeringen av egendom, dvs om egendom inom ett äktenskap är enskild egendom eller giftorättsgods. Äganderätten i sin tur är något helt annat och har inget med förmögenhetsförhållande mellan makarna att göra.

Giftorätt handlar inte om äganderätt. Giftorätt är ett latent anspråk på hälften av det gemensamma giftorättsgodset vid äktenskapets upplösning (alltså vid dödsfall eller skilsmässa) och detta är inget som tredje man (systern) kan påverka. Det är upp till er hur ni klassificerar egendom.

Det är såklart en helt annan sak att det vid en eventuell bodelning kommer att påverka systern eftersom att när ni gör din frus del av fastigheten till giftorättsgods så har du rätt att erhålla 25 % av fastighetens värde vid en bodelning.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare