Krävs det samtycke från min fru för att sälja vår bostad?

Jag är italienare Jag är gift med en svensk kvinna och jag köpte ett hus med min bror i Sverige, huset är registrerat för mig och min bror. Jag lever med min fru och min son. Hur säljer jag huset utan min frus samtycke? Är min begäran om en enskild skilsmässa tillräckligt? Måste jag överföra min hemvist till Rom ??? Måste jag sälja eftersom jag återvänder till Italien?

tack i förväg.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du kan sälja bostaden du står på utan din frus samtycke.

Inom svensk rätt äger makar all egendom gemensamt med vissa undantag. Ett äktenskapsförord är ett sådant undantag. Vad för egendom som ingår i en bodelning bestäms av kapitel 7 äktenskapsbalken.

Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan två makar eller blivande makar där all privat egendom som makarna införskaffar under eller före äktenskapet inte ska tas upp i bodelningen vid en skilsmässa. Alltså om inget äktenskapsförord finns så tas mer eller mindre allt makarna äger upp i en bodelning vid skilsmässa. Ett äktenskapsförord går att skriva under ett äktenskap, men det krävs samtycke från båda.

Enligt 7:4 äktenskapsbalken är den bostad makarna bor i anses vara gemensam trots att bara en av makarna äger den. I 7:5 § äktenskapsbalken står det att samtycke krävs från båda makarna om man ska sälja den gemensamma bostaden.

Din fråga
Svaret på din fråga är att du kan inte sälja er bostad utan samtycke från din fru trots att det är du som står på huset.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare