Krävs det ett körkort för att kunna teckna trafikförsäkring?

Hej! Jag undrar om trafikförsäkringen gäller vid olovlig körning? Om jag tillexempel kör bil utan körkort och det händer en olycka gäller trafikförsäkringen fortfarande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk lag ska det finnas en tecknad trafikförsäkring för motordrivna fordon som är är registrerade i vägtrafikregistret (2 § trafikskadelagen).

Beträffande frågan om en bil kan försäkras eller inte hänger inte på körkortet. Däremot kan det finnas närmare föreskrifter från trafikförsäkringsbolagen som uppställer ett krav på att vederbörande har ett giltigt körkort för att kunna omfattas av regleringen.

För vidare läsning hänvisas till följande hemsida.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare