Kravet på makes samtycke vid gåva av den gemensamma bostaden

Min ex. fru köpte en lägenhet medans vi var gifta. Fanns inget äktenskapsförord. Några månader efter köpet gav hon bort lägenheten till sin dotter (inte gemensamt barn). Allt detta skedde bakom ryggen på mig, när jag befann mig utomlands. Fick reda på detta efter skilsmässan. Ingen bodelning har gjorts. Min fråga är om jag har någon som helst rätt till någon ersättning i samband med en försäljning av lägenheten, samt kan hon ge bort lägenheten utan mitt medgivande, när vi var gifta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bl.a. makars egendomsförhållanden finn i äktenskapsbalken.

Trots att lägenheten ägdes av din ex-fru innebär äktenskapet en rådighetsinskränkning i äganderätten. Vill en make avhända sig egendom som utgör makarnas gemensamma bostad krävs samtycke från den andra maken (7 kap. 5 § punkt 2). Detta gäller även efter skilsmässa och ända fram tills bodelning har gjorts (prop. 1986/87:1 s. 136). En förutsättning är dock att lägenheten utgjorde ert gemensamma hem (7 kap. 4 § punkt 3).

Det finns tre olika scenarion då din ex-fru kan avhända sig lägenheten trots att hon inte har ditt samtycke. Samtycke behövs inte om maken kan inte lämna giltigt samtycke, t.ex. på grund av att denne har en ställföreträdare (7 kap. 7 §). Samtycke behövs inte heller om makens samtycke inte kan inhämtas inom rimlig tid (7 kap. 7 §). Domstolen kan också tillåta åtgärden utan samtycke efter ansökan (7 kap. 8 §). Då jag inte riktigt vet alla omständigheter är det svårt att svara på om någon av följande omständigheter är uppfyllda för att din ex-fru skulle kunnat avhända sig lägenheten utan ditt samtycke. Exempelvis skulle din vistelse utomlands kanske kunna påverka möjligheten för henne att inhämta samtycke inom rimlig tid. Detta får alltså konstateras vara oklart.

Om det inte finns något skäl till att din ex-fru skulle strunta i att inhämta samtycke kan domstolen ogiltigförklara rättshandlingen och egendomen kommer återgå (7 kap. 9 §). Detta görs efter att du väckt talan inom tre månader efter att du fick kännedom om att lägenheten getts bort. Det finns då möjlighet att t.ex. göra en bodelning så att du kan få ut de andelar du har rätt till i boet (t.ex. 11 kap. 7 §). I en bodelning skulle t.ex. din ex-fru ändå kunna få ta lägenheten men med hänsyn till era andelar i boet kommer du kompenseras för detta med annan egendom, alternativt att din ex-fru tvingas "köpa ur dig" och erlägga kompensationen kontant (se t.ex. 11 kap. 9-10 §§).

Möjligheten att få ut något vid försäljningen torde inte föreligga rent rättsligt. Det skulle i sådant fall vara om du kommer överens om det med din ex-fru/hennes dotter vilket såklart alltid är ett alternativ. Det skulle kanske dessutom din ex-fru föredra istället för att låta rättshandlingen ogiltigförklaras.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare