Kräva att bli delägare i lägenhet efter borgensåtagande

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag måste dessvärre instämma med min kollega. Du har tyvärr inte någon möjlighet att frånträda ansvaret för lånet, förutom att prata med banken för att kunna finna någon lösning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus Schenkel

Hej

Jag har fragat Banken, de vill inte gora nogonting

Min fraga ar nu sa har

Kan jag krava att bli delagare pa lagenheten och aga en del av lagenheten da

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan begära av ägaren till lägenheten att du får bli delägare. Däremot har du ingen rätt till att bli det. Accepterar personen att du blir delägare måste vissa formkrav uppfyllas. Gåvogivaren och gåvomottagaren måste anges och underteckna. Gåvobrevet måste också innehålla vilken bostadsrätt som avses med gåvan (6 kap. 4 § bostadsrättslagen, här).

Värt att tänka på är att gåvan blir fullbordad i och med att föreningen informeras, ofta genom att medlemskap söks (6 kap. 5 § bostadsrättslagen).

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare