Kostar det pengar att få lagfart vid förskott på arv?

Jag ska ta över ett hus via gåvobrev, ett hus min mamma äger o som jag hyr av henne. Kostar det pengar för mig att få lagfarten ? Det är ett förskott på arv.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Lagfart är ett bevis för att du äger en fastighet eller tomträtt. Du betalar en avgift i samband med att du blir ägare till tomten eller fastigheten och själva inskrivningen sker hos Lantmäteriet. Avgiften är 1,5 procent på det belopp som är störst av köpeskillingen eller taxeringsvärdet.

När det kommer till arv eller bodelning betalar du inte stämpelskatt men däremot avgiften som Lantmäteriet tar ut, det vill säga 825 kronor. Om gåvan kommer utan att du betalar ersättning för den betalar du ingen stämpelskatt dock avgiften.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare