FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag26/12/2014

Köpa dotter- eller moderbolag

Hej!

Är påväg att köpa ett aktiebolag.

Vilka fördelar finns med att köpa moderbolaget kontra köpa dotterbolaget

Som jag förstår borde det vara lindrigare/billigare att köpa moderbolaget?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad som är ekonomiskt mest fördelaktigt just i din situation kan jag inte besvara då det beror på t.ex. vilken verksamhet som respektive bolag bedriver, vilken egendom som finns i bolagen och vilka dina avsiker är med förvärvet. Juridiskt kan dock följande vara värt att ha i åtanke.

ABL 1 kap. 11 § anger under vilka förutsättningar ett bolag är ett moderbolag. Av paragrafens första punkt följer att ett aktiebolag är moderbolag om det har mer än hälften av rösterna för aktierna i ett aktiebolag. De andra punkterna i paragrafen anger andra situationer när ett aktiebolag är ett moderbolag - situationer då det har ett bestämmande inflytande över dotterbolaget.

Eftersom majoritetsprincipen gäller vid styrningen av ett aktiebolag kan moderbolaget ha det avgörande inflytandet i hur dotterbolaget ska skötas. Samtidigt finns begränsningar om inte moderbolaget äger alla aktier i dotterbolaget. Dessa utgörs av så kallade minoritetsregler som ger ägare av mindre andelar av aktierna inflytande. Exempelvis kan aktieägare som innehar en tiondel av alla aktier i bolaget utse en särskild granskare som ska granska bolagets förvaltning och räkenskaper (ABL 10 kap. 21-22 §§). Har du möjlighet att köpa moderbolaget ger det dig därför inflytande även över dotterbolaget. I vilken utsträckning du behöver ta hänsyn till andra ägare beror på hur ägarförhållandet ser ut i dotterbolaget. Det är en aspekt som kan inverka på vilket av bolagen som är lämpligast att förvärva.

Avslutningsvis kan det vara värt att notera att om du köper dotterbolaget kan det innebära att det inte längre är ett dotterbolag, om du köper en så stor andel att moderbolaget inte längre uppfyller förutsättningarna i ABL 1 kap. 11 § som nämndes ovan.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare