FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/03/2017

Köp av egendom efter brytdagen

Min man vill skiljas och vi har därför sålt huset och skaffat vars ett boende. Min man har skaffat en hyreslägenhet men jag kunde inte få tag i en hyres utan var tvingad att köpa. Hur funkar nu detta när man gör en bodelning? Räknas värdet av den lägenheten in i bodelningen?

Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är bara de tillgångar och skulder ni hade på brytdagen som ska bodelas. Med brytdagen menas den dag då ni ansökte om äktenskapsskillnad. Tillgångar och skulder som uppkommer efter denna dag, ska som huvudregel lämnas utanför bodelningen. Detta innebär att de tillgångar och skulder ni förvärvar efter att ni ansökt om äktenskapsskillnad, får ni själva behålla, utan att detta påverkar bodelningen. Den bostaden du har köpt efter det att brytdagen ägt rum räknas alltså inte med i den kommande bodelningen.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare