FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag22/11/2017

Kontrakt om att aktieägare ska returnera sina aktier vid frånfall

Kan ett kontrakt skrivas mot en ledamot med aktieinnehav i ett företag; Att ledamoten skall "returnera" sina aktier till övriga aktieägare, om ledamoten bestämmer sig för att lämna företaget som ledamot?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I princip är ett sådant avtal bindande mellan dem som tecknar det. Det kan inte vara bindande mot aktiebolaget som sådant utan dessa avtal skrivs vanligen aktieägarna sinsemellan och kallas därför för aktieägaravtal. Det vill säga bolaget kan inte kräva att aktierna ska frånhändas men om ledamoten frånfaller som ledamot och inte frånhända sig aktierna kan de andra aktieägarna som skrivit under avtalet rikta krav mot ledamoten i domstol.

Avtalet kan dock jämkas om det är oskäligt, t.ex. om ledamoten skriver under avtalet och sedan blir kickad och tvingas avhända sig aktierna utan betalning (36 § avtalslagen). I så fall behöver hen alltså inte frånhända sig aktierna. Enligt min bedömning lär det vara svårt att överhuvudtaget få igenom ett avtal där någon måste frånhända sig aktierna utan betalning - ledamoten kan bara tvingas sälja sina aktier.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare