FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag23/09/2017

Koncern även om endast 20 % aktieinnehav?

om moderbolag har 20 % aktieinnehav i externt företag (X) och dotterbolaget som modern äger till 100% har 40 % aktieinnehav i samma externa företag (x) som modern har -är man då moderbolag till det externa företaget (X) ? ...m ao är man då i en och samma koncern?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vad som utgör moderbolag, dotterbolag och koncerner finns i aktiebolagslagen (1 kap. 11 aktiebolagslagen).

Ett aktiebolag är moderbolag och en annan juridisk person är dotterföretag, om aktiebolaget innehar mer än hälften av rösterna för samtliga aktier eller andelar i den juridiska personen. Detta kan även ske om moderföretaget inte innehar hälften av rösterna om moderföretaget genom avtal med andra aktieägare får det eller genom avtal med bolaget i sig och på grund av detta får ett bestämmande inflytande.

Det finns även en förlängning av dessa regler (1 kap. 11 § andra stycket aktiebolagslagen) som riktar in sig på just det du frågar om nämligen att moderbolaget tillsammans med ett dotterföretag innehar mer än hälften av röstetalen i bolaget (20 % + 40 %) = >50 %).

Det är alltså en moderbolag-dotterbolagsrelation mellan moderbolaget och det dotterbolag de äger till 100 % och tillsammans med de reglerna ovan är även det externa bolaget x en del av denna koncern med det ursprungliga moderbolaget som just det, moderbolag.

Så svaret på din fråga är alltså ja, i den situationen du beskriver är det en koncern där moderbolaget har två dotterföretag.

Med vänliga hälsningar,
Andreas GrundstedtRådgivare