FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/05/2015

Kompensera tidigare husköp genom förordnande om enskild egendom

Hej lawline!

I juni gifter jag mig med min sambo.

Vi äger sen i juni förra året ett hus 50/50.

Till saken hör det att vi båda har särkullsbarn, två var och att nu vill mina svärföräldrar att ett äktenskapsförord upprättas innan giftermålet.

Min blivande make ägde detta huset med sin exfru som han idag är, efter många turer med advokater, skild från och därifrån köpte jag in mig i huset till 50%

När huset köptes för ca 11 år sedan, satte min sambo in ca 300000kr från en vinst som han fick vid försäljning av annan bostad. Det råder lite tvivel om detr skriver något kring detta. Idag vid ett äktenskapsförord vill föräldrar att vi skriver ett äktenskapsförord där halva huset blir hans enskilda egendom för att säkra dessa 300000kr han en gång betalade på huset.

För mig låter det orimligt! Jag kan tänka mig att skriva en parentes kring dessa 300000kr vid eventuell skiljsmässa eller bortgång men e att skriva halva huset som enskild egendom till honom låter orimligt.

Vad har Ni att säga? Är detta möjligt och vad ger det för konsekvenser för mig vid ett eventuellt dödsfall/ skiljsmässa?!

Tacksam för svar!

Mvh Ellen

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Verkningarna av att något skall vara enskild egendom är att den inte ingår i bodelningen (se främst 7 och 10 kap. Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230). Detta innebär i praktiken att den enskilda egendomen inte räknas med när man lägger ihop varje makes tillgångar och skulder och delar på egendomsvärdet. Eftersom bodelning sker både vid dödsfall och äktenskapsskillnad är det naturligtvis en viktig faktor. I ert fall skulle det exempelvis innebära att du om din make dog inte hade någon rätt över huvud taget till de 50 % av huset han äger, utan att det värdet skulle gå till hans särkullbarn. Å andra sidan skulle däremot din halva av huset räknas in i bodelningen. Om huset är värt mycket mer än 600 000 kr kan det naturligtvis bli orättvist, särskilt om du har köpt in dig för det faktiska värdet.

Vid bodelning och liknande (vare sig det sker vid skilsmässa eller på grund av dödsfall) är det fullt möjligt att komma överens om hur man skall fördela egendomen, till exempel att 300 000 kr inte skall räknas in. Det är dock i princip inte möjligt att göra det i förväg på annat sätt än genom äktenskapsförord om enskild egendom.

Mitt förslag är att ni räknar ut hur stor del av husets värde 300 000 kr motsvarade då de sattes in (det kan exempelvis vara 25 %, 40 % eller 50 %) och låter den andelen av huset vara hans enskilda egendom. Ni kan också, om det är just 300 000 kr som skall säkras, göra så att ni räknar i det nuvarande värdet på huset (om priset har gått upp blir alltså andelen lägre). Kort sagt kan ni alltså besluta om att en lägre andel än 50 % skall vara enskild egendom, vilket kan bli mer rättvist om huset är värt betydligt mer än 600 000 kr och du betalade "fullpris" för din andel! I sista hand handlar det dock om vad ni kan komma överens om!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare