Kan vi överlåta hälften av fastigheten med lån till vårt barn?

Hej!

Min sambo och jag äger 50 % var i vår fastighet som vi har lån på.Kan våran son , som är vuxen , ta över min sambos del av lånet?Jag ska själv stå kvar med mina 50 %.Hur går det till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni kan ge halva fastigheten i gåva till er son, vilket inte leder till någon skatt då gåvoskatten numera är avskaffad. Ni måste dock se till att i gåvohandlingen följa de formkrav som finns i 4 kap. 1-3 och 7-9 §§ i jordabalken (här). Det finns flera bestämmelser om vad avtalet ska innehålla, såsom köpeskillingen, vilket ju vid gåva är 0 kr, en överlåtelseförklaring m.m. Avtalet måste också vara skriftligt.

Dock angav du att halva bolånet avseende fastigheten ska tas över av sonen, vilket gör att en gåva inte blir aktuell, eftersom övertagande av lån ses som att betala en köpeskilling och sålunda är det fråga om köp (betalning genom att ta över en del av lånet) och inte en gåva. Även i detta fall ska formkraven i 4 kap. jordabalken följas avseende köpehandlingen. Efter köpet är det bra om sonen så snart som möjligt skaffar lagfart för sin halva av fastigheten för att undvika komplikationer i framtiden med eventuella borgenärer och liknande. Eftersom det är fråga om en försäljning av halva fastigheten kan skatt bli aktuell på ev. vinst, beroende på vad man sätter köpeskillingen till och vad fastigheten hade för anskaffningsvärde.

Gåva av hus innebär inte att lånen följer med automatiskt. Visserligen är det vanligaste att i det fall man tar över ett hus, så tar man även över lånen. Däremot måste banken eller annan eventuell långivare godkänna att skulden flyttas över.

Det ni ska gör i ert fall är således att upprätta ett köpeavtal. Vill ni ha hjälp med detta finns det möjlighet att kontakta våra jurister på info@lawline.se.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare