Kan uttalande om misshandel utgöra förtal?

Min mor anklagar mig än för en "misshandel" om aldrig ägde rum för flera år sen. Har jag rätt att anmäla henne för ärekränkning? Jag lider av hennes anklagelser samt att jag vill visa henne att hon har fel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din mamma har uttalat sig negativt om dig. Ett ärekränkningsbrott i form av förtal stadgar att någon ska ha utpekat dig som brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt eller lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning, 5 kap. 1 § Brottsbalken.

För att det ska vara fråga om förtal ska uppgiften typiskt sett framkalla andras missaktning mot dig. Uppgifter som är föga klandervärda eller vanliga uppgifter faller inte under brottet förtal. I ditt fall gäller uppgifterna misshandel, varför de borde anses vara av en tillräcklig beskaffenhet för att omfattas av brottet.

För att förtal ska vara fullbordat måste din mamma ha lämnat de kränkande uppgifter till "andra", så kallade tredje män. Detta betyder att minst en utomstående måste ha kunnat ta del av uppgifterna för att brott i form av förtal ska vara aktuellt.

Förtal är ett uppsåtsbrott, vilket medför att din mamma måste haft uppsåt i förhållande till att lämna uppgift om dig och de omständigheter som föranledde att uppgiften ansågs ägnad att utsätta dig för andras missaktning.

Slutsats: Din mamma har uttalat sig i form av att du har misshandlat henne, vilket gör att uppgifterna inte är av obetydlig art. Om din mamma har haft till avsikt att framställa dig som brottslig och någon eller några utomstående personer har tagit del av dessa uppgifter så har din mamma begått brottet förtal.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare