Kan två medlemmar som gemensamt äger en lägenhet i en bostadsrättsförening agera ombud åt andra medlemmar?

Vår brf har "standardstadgar" vilket innebär att två medlemmar som äger en lgh gemensamt bara har en röst. I stadgarna står också att medlem kan företrädas av ombud med fullmakt, som då kan vara annan medlem. Nu har frågan ställts om två medlemmar som gemensamt äger en lgh ändå kan hålla var sin fullmakt? Dvs att de kan då rösta med en röst för sin egen lgh, men sedan också rösta får ytterligare två lgh pga att de håller var sin fullmakt för två andra medlemmar (från olika lgh). Eller är det så att två medlemmar som gemensamt äger en lgh också bara har en röst i egenskap som ombud?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om bostadsrättsföreningar återfinns bl.a i bostadsrättslagen (BrL).

Jag utgår från att frågan gäller röster vid en föreningsstämma. Bestämmelserna i 6e kapitlet lagen om ekonomiska föreningar gäller även vid föreningsstämma i en bostadsrättsförening men med vissa undantag, (9 kap. 14 § BrL).

Enligt stadgarna har två medlemmar som gemensamt innehar en lägenhet enbart en röst tillsammans. En annan medlem får vara ombud åt en medlem enligt stadgarna.

Lagen säger att ingen får som ombud företräda mer än en medlem, såvida inte annat bestämts i stadgarna (9 kap. 14 § 4e punkten BrL). Jag utgår från att inget annat har bestämts och att lagen därmed gäller.

Lagen uttrycker att ett ombud inte får företräda mer än en medlem. Det hindrar inte att två olika medlemmar agerar ombud för två andra medlemmar, även om de tillsammans enbart har en röst. Det är medlemskapet som beaktas i detta fall och inte antalet röster.

Jag tolkar det därför som att det är möjligt för de två medlemmarna som innehar en röst gemensamt, att agera ombud åt varsin annan medlem.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Nilufer NouriRådgivare