Kan testamentstagare gå emot testators vilja om att egendom ska vara enskild?

Om mina föräldrar skrivit i sitt testamente att deras arv ska bli enskild egendom; dvs ej ingå som giftorättsgods kan jag skriva in i ett eget äktenskapsförord att jag vill att detta arv ändå ska ingå i mitt giftorättsgods? Dvs "ogiltigförklara" mina föräldrars intention med sitt testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller makars egendom och äktenskapsförord. Dessa frågor regleras i äktenskapsbalken (ÄktB), varför mitt svar kommer därför utgå från detta lagrum. I svaret kommer jag benämna dig som testamentstagare och dina föräldrar som testator.

Inledningsvis kan nämnas att då det finns ett testamente ska detta tolkas i enlighet med testatorns vilja. Denna skyldighet är väldigt långtgående så länge formkraven för testamentet är uppfyllda.

Vad som ska vara enskild egendom respektive giftorättsgods kan regleras genom ett äktenskapsförord mellan makarna (7 kap. 3 § ÄktB). En makes egendom anses vara enskild egendom om det gjorts ett förbehåll om att egendomen ska vara enskild, genom ett testamente upprättat av tredje man (7 kap. 2 § ÄktB). I detta fall är dina föräldrar att anse som tredje man. En testamentstagare kan således inte ogiltigförklara eller gå emot testators vilja om att testamenterad egendom ska vara testamentstagaren enskilda egendom, genom att skriva ett äktenskapsförord. Det som testamenterats som enskild egendom ska alltså inte ingå vid t.ex. en bodelning p.g.a. äktenskapsskillnad (skilsmässa).

Sammanfattningsvis, kan konstateras att du inte kan skriva in den testamenterade egendomen som giftorättsgods i ditt äktenskapsförord.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare