FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/06/2017

Kan sambo få kompensation för renoveringskostnader vid en bodelning?

Hej, min sambo har lagt ner mycket pengar på renovering/utbyggnad av vårt gemensamma hus. Vi äger 50 % var. Kan han kräva mig på renoveringspengar för de senaste fem åren vid separation?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. När ett samboförhållande upphör kan någon part begära bodelning. Regler för detta finns i sambolagen. I en bodelning mellan sambor ska enbart samboegendomen ingå (8 § sambolagen). Samboegendom är sambors gemensamma bohag och bostad (3 § sambolagen). Alltså har din sambo ingen lagreglerad rätt att få kompensation för att han har lagt ner mer pengar på bostaden än vad du har, utan ni tar båda del i den eventuella värdeökning som uppkommit. Detta gäller så länge ni inte t.ex. skriver ett samboavtal/ skuldebrev som säger något annat. Slutligen kan jag tillägga att det finns viss diskussion om institutet obehörig vinst skulle kunna användas i dessa fall. Men detta har inte prövats i domstol så det finns ännu inget som säkert talar för att så är fallet. Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare