Kan mitt barn bo mer hos mig än hos deras andra förälder?

Hej.

Jag och min 14-årige sons far separerade för för nio år sedan, när pojken bara var 5 år gammal. Sedan dess har han bott varannan vecka hos oss föräldrar (han är skriven hos fadern, som vägrar att låta honom vara skriven hos mig).

Under alla år har jag gjort allt i min makt för att sonen skall ha det så bra som möjligt, och har dessutom bjudit med fadern på semestrar, middagar, fika, julfirande etc. ENBART för sonens skull!

Jag har under alla år velat ha samarbetssamtal, men han har ALLTID vägrat, och familjerådgivn./familjerätten säger att de inte kan tvinga honom. Detta har i sin tur bidragit till att jag har slutat att prata med honom, och brutit kontakten helt.

Nu säger sonen att han vill bo mer hos mig, då han känner att han inte riktigt trivs eller vill vara hos sin pappa. Han säger att pappa inte lyssnar på honom, klagar ofta, umgås inte med honom, och skäller på honom, med mera. Han längtar efter mig när han är där.

Sonen har alltid fått mycket kärlek hos mig, medan han istället fått spela TV-spel hos pappa. Hur skall jag göra så att sonen får som han vill (bo mer hos mig, kanske 2 veckor här och 1 vecka hos fadern)?

Tack på förhand...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det går att ändra vart sonen bor. Jag förutsätter att både du och fadern är vårdnadshavare för honom. Eftersom det framgår att du och fadern har samarbetssvårigheter tolkar jag det som att det är rätten som har bestämt hur barnets boende ska se ut. När det kommer till vårdnad och boende blir Föräldrabalken (FB) tillämplig.

Kan mitt barn bo mer hos mig än hos deras andra förälder?

En möjlighet till förändring i boendefrågan kan vara om du tror att det är möjligt att komma överens med fadern om att ändra vilka veckor som ska vara dina och vilka som ska vara hans. I sådana fall kan ni skriva ett avtal och få det godkänt av socialnämnden (6 kap 14 a § FB). Av vad du har skrivit tolkar jag det dock som att det nog inte är ett alternativ. I sådana fall får du vända dig till tingsrätten igen för att få dem att ge ett nytt beslut rörande boendet. Ju äldre er son blir och ju mer han utvecklas desto mer ska ni som vårdnadshavare ta hänsyn till hans synpunkter och önskemål (6 kap 11 § och 13 § FB). Domstolen kommer ta ett beslut utifrån vad som är bäst för er son och de kommer särskilt beakta hans vilja (6 kap 2a § FB).

Domstolen kommer dock också ta hänsyn till er samarbetsförmåga när det kommer till sonen. Om någon av er skulle medvetet försvåra kommunikationen mellan er när det kommer till att bestämma vart er son ska bo kan den vårdnadshavaren riskera att förlora vårdnaden över honom (6 kap 5 § FB).

För mer information kring vårdnad och boende läs gärna på Domstolen.se

Mitt råd

Om ni inte kan komma överens sinsemellan och sedan få det godkänt av socialnämnden rekommenderar jag att du tar kontakt med en jurist och vänder dig till domstolen för att få hjälp med din begäran. Du kan boka tid på Lawline juristbyrå för att få mer rådgivning.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare