Kan min man kräva att få hälften av mina pengar?

Jag är gift och har en betydligt högre pension än min man. Hittills har alla våra besparingar satts på ett konto i hans namn som han disponerat. Nu öppnar jag eget konto och ska föra över pengar dit. Kan min man kräva hälften kvar trots att jag under hela spartiden bidragit med 60% av insättningarna under 50 år?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du och din man är gifta med varandra har ni enligt reglerna i Äktenskapsbalken giftorätt i varandras egendom. Giftorätten aktualiseras i princip endast om erat äktenskap upplöses pga. skilsmässa eller dödsfall. Det innebär att så länge du och din man förblir gifta med varandra så tillhör dina pengar dig och din mans pengar din man. Med andra ord har din man ingen rätt att kräva att han ska ha kvar hälften av dina pengar så länge ni är gifta. Detta framgår av Äktenskapsbalkens 1 kap. 3§.

Om du och din man skulle skilja er blir situationen däremot en annan. Då ska allt det ni äger som utgör så kallat giftorättsgods delas upp mellan er i en bodelning, enligt Äktenskapsbalkens 9 kap. 1§. All er egendom är giftorättsgods i den mån något inte är enskild egendom. En sak kan bli enskild egendom genom att det framgår av exempelvis ett äktenskapsförord eller gåvobrev att saken ska vara någons enskilda egendom. Detta framgår av Äktenskapsbalkens 10 kap. 1§ samt 7 kap. 1§ och .

I bodelningen ska allt erat giftorättsgods som utgångspunkt delas lika mellan dig och din man. Det kan utläsas ur Äktenskapsbalkens 11 kap. 3§. Detta innebär att om dina pengar inte gjorts till din enskilda egendom så har din man, vid en eventuell skilsmässa, rätt att kräva hälften av alla de pengar som ni har på alla era konton. Vid en eventuell skilsmässa spelar det alltså mindre roll vem som har satt in mest pengar på sparkonton, så länge pengarna inte är enskild egendom ska de ingå i bodelningen och delas lika mellan makarna.

Hoppas att detta besvarade din fråga! Om du har fler frågor är du givetvis välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare