Kan min make ge sin egna dotter 500 000 kr utan mitt samtycke?

Min man har aktier som han köpte innan vi gifte oss år 2000. Aktierna har gett mycket bra avkastning. Kan min man ge sin dotter ( inte gemensamt barn) 500 000kr utan att rådgöra med mig först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din make behöver ditt samtycke för att ge bort 500 000 kr till sin dotter. Svaret på din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB), just därför får vi kika där. Av det du skrivit i din fråga så framstår det som att det handlar om avkastning som din make fått från sina egna aktier, och därför kommer jag att utgå från detta i mitt svar.

Huvudregeln är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (ÄktB 1 kap. 3 §). Detta betyder att din man som huvudregel har rätt att ge bort 500 000 kr till sin dotter om han vill det, detta eftersom det handlar om hans egna avkastning och pengar.

Till huvudregeln som jag nämnde ovan finns bara ett fåtal undantag, men inga av dem blir tillämpliga på din situation. Ena undantaget gäller exempelvis om en make vill sälja en gemensam bostad utan en makes samtycke medan det andra gäller gemensamt bohag (ÄktB 7 kap. 5 §), detta är ju som du förstår inte samma sak som avkastning från din makes egna aktier.

Så för att sammanfatta och samtidigt besvara din fråga, så får alltså din make ge sin dotter 500 000 kr utan att rådgöra med dig först, om det handlar om hans egna pengar.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare