Kan min hyresvärd säga upp mig p.g.a. att jag äger en bostadsrätt?

Hej! Jag äger en bostadsrätt men har fått en hyresrätt genom bostadsförmedlingens kö. Jag bor just nu i hyresrätten och hyr ut min bostadsrätt till min mamma som annars hade haft det svårt att få en bostad. Nu vill hyresvärden säga upp mitt avtal p.g.a. att jag äger en bostadsrätt. De kräver antingen att jag säljer min bostadsrätt, och lämnar bevis för det, eller att jag flyttar från hyresrätten. Har rätt att göra så enligt jordabalken?

Lawline svarar

Inledning

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du önskar att jag ur något avseende ska vidareutveckla svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com. De lagrumshänvisningar som förekommer nedan avser 12 kap. jordabalken (mer populärt kallad "hyreslagen").

Vad säger lagen?

Utgångspunkten för svensk hyreslagstiftning är i mångt och mycket att värna hyresgästens trygghet. Tanken är, förenklat uttryckt, att hyresgäster som i största allmänhet sköter sig inte ska behöva känna oro för att tvingas flytta på godtyckliga grunder.

Den hyresvärd som vill säga upp en hyresgäst måste mot den korta bakgrunden ha ett uttryckligt lagstöd för sitt agerande, åtminstone om uppsägningen ska kunna genomdrivas med tvångsåtgärder. De omständigheter som undanröjer det s.k. "besittningsskyddet" återfinns i 42 § och 46 §. Förhållanden som inte framgår av dessa paragrafer kan inte, med juridisk giltighet, åberopas som skäl för uppsägning.

42 § innehållet ett antal s.k. "förverkandegrunder". Att hyresrätten är förverkad innebär att hyresgästen gjort sig skyldig till överträdelser som är så pass allvarliga att hyresvärden äger rätt att omedelbart säga upp kontraktet. Exempel på sådana omständigheter är att hyran inte blivit betalad eller att hyresgästen bedriver kriminell verksamhet i lägenheten.

Om hyresvärden vill säga upp hyresgästen utan att det föreligger grund för förverkande måste hen använda sig av 46 §, som anger i vilka situationer en hyresgäst inte har rätt till förlängning av hyresavtalet. Det kan t.ex. handla om att hyresvärden själv ska bosätta sig i lägenheten eller att huset ska genomgå en ombyggnation som omöjliggör att hyresgästen bor kvar under renoveringsperioden. När en sådan omständighet föreligger måste hyresgästen flytta ut när uppsägningstiden är till ända.

Att ägande av bostadsrätt skulle kunna utgöra skäl för uppsägning omnämns inte i någon av de nu behandlade lagrummen.

Slutsats

Din hyresvärds inställning, att du måste flytta om bostadsrätten inte säljs, är oförenlig med hyreslagen. Du kan därför motsätta dig kravet och lugnt förvänta dig att vinna om hyresvärden skulle ta frågan till hyresnämnden. Jag skulle dock bli förvånad om hyresvärden, som rimligtvis är medveten om de grundläggande lagbestämmelserna, väljer att göra en formell tvist av det hela.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare