FrågaAVTALSRÄTTGåva21/09/2022

Kan min f.d. partner kräva tillbaka pengar som han har gett mig under förhållandets gång?

Jag har under ett års tid varit ihop med en man som har det bättre ekonomiskt ställt än jag. Han började tidigt i vårt förhållande med att stå för utgifter när vi gjorde olika saker. Flertal gånger har han swischat mindre och större summor pengar till mig. Han har aldrig sagt att du får låna det här av mig. Jag har aldrig frågat om jag får låna pengar eller på annat sätt bett om pengar. Av olika anledningar har jag mått allt sämre i vårt förhållande och igår valde jag att göra slut. Han blev så klart ledsen och arg och kräver nu mig på alla pengar han swischat. Vad säger lagen om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom pengarna har tagits emot vederlagsfritt, dvs. utan krav på senare återbetalning eller annan motprestation, så rör det sig om gåvor.

I den följande framställningen kommer jag att besvara din fråga genom delrubriker, och till sist avsluta med en kort sammanfattning.

När blir gåvor juridiskt bindande?

Det finns regler om gåvor i gåvolagen (GL). För att en gåva ska vara juridiskt bindande måste den fullbordas (1 § GL). En gåva fullbordas genom att komma i gåvotagarens besittning, vilket i ditt fall har skett när pengarna har överförts till dig och hamnat på ditt konto (2 § GL). Således har alla gåvor du har fått fullbordats, vilket gör att de tillhör dig och din f.d. har ingen rätt att kräva tillbaka dessa.

Finns gåvoavtal?

Reglerna i gåvolagen kan dock sättas ur spel om ett gåvoavtal finns. I ett sådant kan parterna komma överens om att en gåva ska fullbordas på annat sätt, eller avtala om ett återtagandeförbehåll. Ett återtagandeförbehåll innebär att gåvolämnaren i framtiden kan begära att få tillbaka gåvan. Ett gåvoavtal är giltigt vare sig det sker muntligt eller skriftligt, men är enklare att bevisa om det finns skriftligen dokumenterat.

Det framgår inte av frågan att ni skulle ha avtalat om något sådant sinsemellan, varför jag tänker anta att det inte finns ett gåvoavtal.

Sammanfattning och rekommendationer

Sammanfattningsvis så är fullbordandet av gåvorna det centrala. Eftersom gåvorna har kommit i din besittning så anses de vara fullbordade. Då är det för sent för gåvolämnaren att ångra sig och vilja ha tillbaka gåvorna. Du har alltså juridiken på din sida.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att det löser dig. Återkom gärna om du skulle få fler funderingar.

Hälsningar,

Aileen PotterRådgivare