FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2017

Kan man undanta privat pension från bodelning?

Undanta privat pensionssparande vid bodelning.

Kan jag på något annat sätt än genom äktenskapsförord skydda ett privat pensionssparande från att ingå som tillgång vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du säger så ingår ett privat pensionssparande i bodelningen som utgångspunkt enligt 10 kap 3 § Äktenskapsbalken. Det kan dock finnas undantag till detta och det är i de fall det skulle leda till ett uppenbart oskäligt bodelningsresultat. Så kan fallet vara exempelvis om ena maken enbart har allmänt pensionssparande (vilket undantas) och den andra maken enbart har privat pensionssparande. Jag rekommenderar att göra pensionssparandet till enskild egendom ifall du vill vara säker på att pensionen inte räknas med i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare