Kan man säga upp ett hyresavtal innan man flyttar in?

Hejsan går det att säga upp lägenheten innan man flyttat in? Gäller uppsägningen från det att man ska flytta in eller från det man säger upp lägenheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna kring uppsägning av hyresavtal finns i den s.k. hyreslagen (12 kap. Jordabalken). Om hyresavtalet gäller för obestämd tid så ska det sägas upp för att upphöra att gälla (12 kap. 3 § första stycke JB). Hyresavtalet kan då sägas upp vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, om avtalet avser en bostadslägenhet (12 kap. 4 § första stycke första punkten JB). Om avtalet istället avser en lokal så kan hyresavtalet sägas upp vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen (12 kap. 4 § första stycke andra punkten JB).

Om hyresavtalet gäller för bestämd tid så upphör det att gälla vid hyrestidens utgång, såvida inte annat har avtalats (12 kap. 3 § andra stycke JB).

Sammanfattning

I det fall hyresavtalet gäller för obestämd tid är uppsägningstiden tre månader, om lägenheten är en bostadslägenhet, och nio månader, om det istället gäller en lokal. Dessa regler är minimiregler och ni kan ha avtalat om längre uppsägningstider, varför jag skulle råda dig att ta ett titt på hyresavtalet i första hand. Uppsägningstiden gäller även om du inte hunnit flytta in och beräknas alltså från den dagen du säger upp hyresavtalet.

Om du har ingått ett hyresavtal för bestämd tid så kan du inte säga upp avtalet förrän hyrestiden gått ut.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare