Kan man köpa en fastighet åt annan med fullmakt?

Hej! Min bror bor i Kurdistan, Irak och tänker köpa ett hus här i Sverige. Han vill köpa huset med egna pengar. Frågan är; 1- hur ska vi gå till väga? 2- ifall det finns möjlighet att köpa bostad, på vilket sätt kan komma hit för att skriva på papper? 3- går det med fullmakt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din situation vill du genom  fullmakt köpa en fastighet åt din bror som för tillfället inte befinner sig i Sverige. För att besvara dina frågor kommer jag att utgå från jordabalken (1970:994, JB) och avtalslagen (1915:219, AvtL)

Formkrav vidfastighetsköp

Vid köp av just fastighet finns vissa krav för hur köpet ska utföras för att det ska anses vara giltigt. Enligt 4 kap. 1 § JB krävs för ett giltigt köp att båda köpare och säljare skriver under köpekontraktet. När ett giltigt köp föreligger ska fastighetsägaren inom 3 månader ansöka om lagfart hos lantmäteriet. Lagfarten är ett bevis på att det är köparen som nu äger fastigheten varför det kan vara bra att säkerställa att din bror efter köpet erhåller lagfart. Lagfart erhålles genom att köparen skickar in köpeavtalet där både köpare och säljare signerat till lantmäteriet.

Alltså om du agerar köpare åt din bror genom en fullmakt din bror givit dig, krävs att du och säljaren skriver under köpebrevet. Din bror behöver alltså då inte skriva under något.

Fullmakt vid fastighetsköp

En fullmakt är en utfästelse från en fullmaktsgivare (din bror) till tredje man (säljaren) om att en särskild person (du) har rätt att företa rättshandlingar för fullmaktsgivarens räkning.

Vid köp av fastighet å annans vägnar kan en fullmakt upprättas som alltså ger dig rätt att ingå ett köpeavtal med en säljare, trots att det egentligen inte är du som är köparen.  Enligt 27 § st. 2 AvtL krävs för fullmakt vid köp av fastighet att fullmakten är skriftlig, alltså krävs både fullmaktsgivarens och fullmaktstagarens underskrift. På så vis krävs alltså här att din bror signerar fullmakten fysiskt. Vidare ska fullmakten ange vilken fastighet fullmaktstagaren har rätt att köpa å fullmaktsgivarens vägnar genom att ange fastighetsbeteckningen i fullmakten.

Vilken typ av fullmakt bör användas?

Det finns flera olika typer av fullmakter som passar olika bra vid olika situationer. I ditt fall förstår jag saken som att du kommer få i uppdrag av din bror att företa endast en rättshandling, nämligen att köpa en fastighet i hans namn. En uppdragsfullmakt (se 18 § AvtL) kan då vara relevant att använda sig av. Det som framkommer av fullmakten är det som sätter gränserna för vad fullmaktstagaren får göra i fullmaktsgivarens namn. I en uppdragsfullmakt ska fullmaktsgivaren muntligt eller skriftligt ange en viss rättshandling denna vill att du ska företa, således har du inte rätt att agera i fullmaktsgivarens namn i rättshandlingar som inte uttrycks i fullmakten.

Sammanfattningsvis kräver ett fastighetsköp en signatur från både säljare och köpare. Du kan genom en fullmakt från din bror genomföra ett rättsligt giltigt köp av fastighet där din bror kommer att stå som ägare. För att denna fullmakt ska ge dig den rättsliga grunden du behöver för att köpekontraktet ska bli giltigt krävs dock att fullmakten skrivs på av både dig och din bror. Underskriften behöver ej ske vid samma tillfälle vilket innebär att din bror i egentlig mening inte behöver ta sig till Sverige för att signera fullmaktsavtalet utan du kan exempelvis posta avtalet till din bror som sen postar tillbaka det till dig. I ditt fall kan en uppdragsfullmakt vara relevant att använda sig av.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor. Vid ytterligare funderingar tveka inte på att höra av dig till oss på Lawline igen!

Hanna FolkungerRådgivare