Kan man i sitt testamente föreskriva om två testamentestagare efter varandra?

Hej, jag har en undran. Jag och min sambo har inga barn. Jag vill att han ärver mig om jag går bort först, med fri förfoganderätt. När han går bort, om det finns något kvar av mitt, vill jag att det ska gå till min brorson. Kan jag skriva det i mitt testamente? Att min sambo är nummer 1 och min brorson nummer 2 ? Mvh

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Ja, det går bra att skriva ett sådant testamente. Fri förfoganderätt innebär, som du verkar ha förstått, att din sambo får göra vad han vill med egendomen förutom att själv uppta den i ett testamente till förmån för någon annan. Det här sättet att föreskriva om två olika testamentstagare "efter varandra" kallas också för sekundosuccession. Tänk på att vara noggrann vid upprättande av testamentet, jag rekommenderar att du skriver ut sambons och brorsonens fullständiga namn och personnummer i själva testamentet. Generellt är det också viktigt att du följer de formkrav som finns i 10 kap. ärvdabalken som gäller vid upprättande av testamente, så att testamentet blir giltigt och inte kan klandras i efterhand. Om du behöver hjälp med att skriva testamentet rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på https://lawline.se/boka

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare