Kan man ha två förstahandskontrakt samtidigt?

Hej, kan man ha två stycken förstahandskontrakt på hyresrätter? Jag bor på förstahandskontrakt i Norrbotten nu. Om jag hittar lägenheten på förstahandskontrakt i Stockholm. Och vill bo Stockholm exempelvis cirka ett år och behålla min lägenhet i Norrbotten. Kan jag göra så? Finns något lag att hindra mig att ha 2 förstahandskontrakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan ha två förstahandskontrakt samtidigt

Du kan ha två förstahandskontrakt samtidigt. Det finns ingen lag som säger att en person inte får ha två förstahandskontrakt på samma gång. Det kan till och med vara fullt nödvändigt om man till exempel är i behov av två bostäder p.g.a. att man arbetar på en ort och har familj på en annan.

Hyresvärden kan dock anse att du inte bor i lägenheten

Värt att nämna är dock att om din hyresvärd inte skulle anse att du bor i lägenheten kan det vara grund för uppsägning av ett hyreskontrakt. Om du och hyresvärden är oense om i vilken mån lägenheten används eller inte, är det möjligt att hyresnämnden gör en intresseavvägning. Det innebär att hyresnämnden utreder om ditt intresse av att hyra bostaden är större än hyresvärdens intresse av att hyra ut bostaden till någon annan.

Sammanfattning

Det är fullt möjligt att ha två förstahandskontrakt samtidigt. Det finns ingen lag som säger emot detta.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du funderar över något annat är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Jenny VibergRådgivare