Kan man göra egendom enskild till ett värde motsvarande makens fastighets framtida försäljningsvärde?

Hej! Min fru har för längesedan fått en fastighet (gåva som enskild egendom) av sina föräldrar och vi vill att den ska förbli hennes enskilda egendom vid ev skilsmässa. Då jag har lagt mycket av mitt eget kapital på upprustning och underhåll av fastigheten vill vi dock hitta en kompensationsmodell där en del av mitt egna kapital (fonder, sparkonton mm) undantas vid en bodelning. Vår önskan är att belopp motsvarande fastighetens försäljningsvärde vid bodelningsdagen skall räknas som enskild egendom och således avräknas från bodelningen. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det vill du ha svar på om man kan bestämma att tillgångar som tillhör dig ska utgöra enskild egendom så att det "matchar" det framtida värdet på din frus fastighet.

Är det möjligt att bestämma enskild egendom till ett ännu inte fastställt värde?

Syftet med enskild egendom är som du säkert vet att undanta egendom från att ingå i bodelningen. Makarna är fria att besluta vad som ska utgöra enskild egendom genom äktenskapsförord (äktenskapsbalken 7 kap. 2 §). Det finns inga begränsningar mot att göra din egendom enskild så att det motsvarar det framtida marknadsvärdet på din frus fastighet. Om du vill att specifik egendom ska vara enskild är det viktigt att ni anger det i äktenskapsförordet på ett tydligt sätt. För att svara på din fråga är er önskan alltså fullt möjlig att genomföra.

Kom ihåg att det viktiga i äktenskapsförordet är att ni är överens och att er gemensamma vilja framgår med all önskvärd tydlighet för att undvika tolkningssvårigheter i framtiden. Därför kan det nog vara bra att på ett tydligt sätt ange hur värdering av fastigheten ska gå till när det hela blir aktuellt.

Glöm inte formkraven

Utifrån din fråga verkar du ha bra koll på läget i övrigt men jag påminner ändå om formkraven för äktenskapsförord. Det ska upprättas skriftligen, dateras, undertecknas av båda makar och registreras hos Skatteverket. Här har du hemsidan med information om hur du betalar handläggningsavgiften på 275 kr till Skatteverket och postadress dit ni skickar äktenskapsförordet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsningar,
Aron BergRådgivare