Kan man ge bort enskild egendom till sin make genom gåva?

Har fått ett arv efter min mor som är skrivet som "enskild egendom". 1) Hur gör jag om jag vill att det ska ingå i vår gemensamma bodelning mellan mig och min make? 2) Kan jag skänka en del av detta arv till min make som gåva och hur gör jag då i så fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga regleras i äktenskapsbalken (1987:230) (Äktb). För att egendomen ska ingå i en eventuell bodelning måste egendomen ändras från att klassificeras som enskild egendom till att istället klassificeras som giftorättsgods. Ändringen görs genom att upprätta ett äktenskapsförord. Eftersom att du ärvt egendomen med ett förbehåll (s.k tredjemansföreskrift) om att det ska vara din enskilda egendom kan den inte omvandlas till giftorättsgods genom ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § Äktb). Ett undantag är om din mor angett att en sådan möjlighet finns.

Under förutsättning att egendomen inte ärvts med förbehåll om att du inte får överlåta egendomen till någon annan kan du däremot genom gåva överföra egendomen till din make. För att gåvan ska vara bindande dels mellan dig och din make, dels mot givande makens borgenärer ska gåvan registreras (8 kap 1 § Äktb). Ansökan om registrering görs hos Skatteverket. Registreringen görs genom att ni lämnar in ett brev till Skatteverket där ni anger att ni vill registrera gåvan. Tillsammans med brevet ska gåvobrevet eller en annan gåvohandling i original lämnas in.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare