Kan man förordna att all egendom ska vara enskild i ett äktenskapsförord?

Hej

Skall gifta mig i höst. Vi har inga gemensamma barn men har båda vuxna barn med våra tidigare partners.

Jag har en mindre förmögenhet. Min blivande man betydligt mindre.

Vi skall skriva äktenskapsförord. Vi skall inte ärva varandra.

Är det någon procent eller annat som man inte kan "skriva bort" i och med att man ingår äktenskap? Riskerar jag att mina barn inte ärver all förmögenhet?

Kan man undanta något som man vill att ens partner skall ärva? Tex bilar, båt?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Genom att upprätta ett äktenskapsförord kan man förordna att viss egendom ska vara enskild. Att egendom är enskild innebär att den inte ska ingå i den förmögenhetsmassa som ska fördelas vid en bodelning (i anledning av äktenskapsskillnad eller den ene makens död), 7:1-3 §§ Äktenskapsbalk (1987:230) (ÄktB). I ett äktenskapsförord kan man förordna att all egendom ska vara enskild, det finns således ingen viss procent som måste förordnas som makarnas gemensamma.

Om du vill att din make ska ärva/tilldelas en specifik sak eller en viss summa pengar kan även det skrivas in i äktenskapsförordet.

Genom att i äktenskapsförordet förordna att all egendom ska vara enskild kommer inte dina kvarvarande tillgångar att tillfalla din make, egendomen tillfaller då personerna i den första arvsklassen, 2:1 Ärvdabalk (1958:637). Den första arvsklassen utgörs av dina bröstarvingar (barn).

Sammanfattningsvis: Om ni skriver ett äktenskapsförord som förklarar att all egendom ska vara enskild kommer din man inte att tilldelas någon del av dina tillgångar. Eftersom att din man inte kommer att ärva dig är det istället dina barn som kommer att få ta del av din förmögenhetsmassa. Det finns ingen risk för att dina barn inte skulle ärva alla dina tillgångar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare