Kan man få uppehållstillstånd via äktenskap?

Hej, jag bor ihop och är gift med en kvinna från Marocko, hon är asylsökande enligt inrådan av hennes advokat. Kan hon få uppehållstillstånd via giftermålet? Mvh

Per

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Till en början vill jag säga att jag tolkar omständigheter som att du är bosatt eller har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige. Isåfall ska uppehållstillstånd ges till din maka enligt huvudregeln i 5 kap. 3 § p. 1 Utlänningslagen.

Detta förutsätter dock att inget hinder föreligger enligt reglerna i 5 kap. 17-17b § Utlänningslagen. Detta kan exempelvis vara att det är uppenbart att man ingått ett äktenskap för att den ena parten ska få uppehållstillstånd, ett så kallad "skenäktenskap".

Bara för att man gifter sig får man dock inte uppehållstillstånd per automatik, utan man måste själv ansöka hos Migrationsverket.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare