FrågaFAMILJERÄTTGod man25/12/2017

Kan man få sitt arv i förtid och hur hjälper man någon att bevaka sina ekonomiska intressen?

Hej,

Jag har en mor som är psykiskt sjuk och hon har även fått en diagnos. Hon är förtidspensionär, sjukskriven och får ett levnadsminimum från staten. Så här har det sett ut sedan tio år tillbaka.

Hon har även ett ganska stort arv som hon ärvt efter sin far, som sedan är tänkt skall gå vidare till mig.

Nu observerar jag att hon inte kan sköta kapitalet rätt, och istället spenderar det och gör åt det, oansvarigt, istället för att investera, få avkastning mm.

Min fråga är nu om det går att dottern får rätten till min mammas arv i förtid pga tydlig psykisk instabilitet och oförmåga att sköta om kapitalet?

Tack för svar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I livet har din mamma rätt att själv förfoga över sina pengar som hon vill. Du har ingen rätt till att få ut ditt arv i förskott. Däremot så skulle du eventuellt kunna få det i förtida arv av din mamma om hon beslutar om det och anses vara vid sina sinnes fulla bruk när fattar beslutet.

Du säger att din mamma är psykiskt sjuk och har fått en diagnos. Eftersom du inte säger vad för typ av sjukdom det är så är det svårt för mig att säga helt vad som gäller i ditt fall.
Om din mamma inte kan ta hand om sin ekonomi så kan ni ansöka om god man eller förvaltare som hjälper henne att ta hand om ekonomin. En ansökan kan du göra själv som anhörig. Kanske kan du vara god man åt henne och hjälpa till att sköta ekonomin om det bedöms lämpligt.
Är din mammas psykiska sjukdom inte såpass allvarlig att hon behöver sådan ingående hjälp så kan du prata med henne och kanske få en fullmakt av henne att sköta hennes ekonomiska angelägenheter.

Om din mamma är såpass psykiskt sjuk och har gjort ofördelaktiga köp utan att förstå vad hon gjort så kan eventuellt "Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning" bli ttillämplig. I så fall så skulle du kunna få köp som hon har gjort att gå tillbaka.

Du kan läsa mer om förvaltare och god man på nätet, till exempel här

Jag rekommenderar att du pratar med din mamma. Du kan också kontakta socialtjänsten i din kommun för att få hjälp.

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare