Kan man dela på mer än samboegendom?

Hej,

Jag och min sambo valde förra året att köpa ett fritidshus. Tyvärr har jag lån sedan tidigare och fick inget nytt lån av banken så min sambo fick ta lånet själv.

Vi betalade lika mycket i kontantinsats, betalar lika mycket varje månad, delar på samtliga kostnader och utgifter för stugan. Nu till kruxet.. Eftersom min sambo står på lånet och därmed ensam på stugan så står jag ju utan Allt vid separation om det vill sig illa.

Hur kan vi göra för att säkra "min del" ?

Kan man skriva papper på att vid ev. Separation...Osv?

Hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ni är sambos har du inte samma skydd som om ni vore gifta. Jag kommer i mitt svar till dig att redogöra kort för vad som gäller när ni är sambos och även hur du ändå kan erhålla ett skydd för din del i fritidshuset.

Fritidshuset räknas inte som samboegendom

Eftersom ni är sambor är sambolagen (SamboL) i grund och botten tillämplig mellan er (1 § SamboL). I lagen framgår att sambors egendom utgörs av bostad och bohag om den förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål ingår inte (7 § SamboL). I denna kategori ingår t.ex. just ett fritidshus. Om ni en dag skulle välja att upplösa ert samboskap genom en separation ska en bodelning ske på begäran, men då ingår bara samboegendomen (8 § SamboL).

Ett samboavtal ger er inte möjlighet att infoga mer i samboegendomen

Sambolagen ger möjlighet för er att skriva ett samboavtal. I samboavtalet får avtalas om att bodelning inte ska ske alls eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (9 § SamboL). Däremot ger inte sambolagen utrymme för att skriva in att mer ska ingå i bodelningen, som t.ex. ert fritidshus. Det går däremot att lösa genom att ni skriver ett gåvobrev. I gåvobrevet kan ni skriva in antingen att en viss summa skänkes, eller en viss andel av fritidshuset. Gåvobrevet kan sedan vara villkorat av t.ex. separation. Det vill säg att gåvan ska ske när ni flyttar isär.

Ta hjälp av en jurist

Min rekommendation är att ni vänder er till en jurist för att skriva ett gåvobrev som är giltigt i händelse av separation. Ett tips från mig är att ni även skriver ett testamente. Eftersom ni är sambor har ni inte samma skydd vid den enes bortgång, och ni ärver därmed inte varandra som ni hade gjort om ni varit gifta.

Jag kan varmt rekommendera någon av våra duktiga jurister på Lawline. Boka tid via vår hemsida så kan de hjälpa dig vidare!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare