FrågaAVTALSRÄTTGåva20/12/2018

Kan man begära tillbaka en överlämnad gåva?

Hej har fått ett armband av en kille jag umgicks med en tid. Jag bestämde mig för att jag inte ville vara med honom och nu vill han ha tillbaka det och hotar även med att anmäla mig om jag inte lämnar tillbaka den.

Hur ser mina rättigheter ut i det här fallet och vad händer om han anmäler?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga

Har en gåva fullbordats är det inte möjligt att ångra sig och ta tillbaka gåva. Det framgår av gåvolagen att en gåva inte är bindande om den inte fullbordats (1 § gåvolagen). När en gåva ska anses vara fullbordad när gåvan kommer i mottagarens besittning, alltså när den har överlämnats till mottagaren (2 § gåvolagen).

Om armbandet överlämnats till dig som gåva, och det var uppenbart att det inte gällde ett lån, är gåvan din och kan inte återtas. En polisanmälan kan inte ändra på det.

Återkom om du har fler frågor

Jennie NilssonRådgivare