FrågaAVTALSRÄTTGåva01/11/2018

Kan man begära tillbaka en gåva?

Min svärfar gav min man 500 000 när vi skulle bygga vårt hus. Inga papper är skrivna och han har sagt tidigare att vi behöver inte betala tillbaka för det kommer ändå min man ärva när min svärfar dör.

Nu ska vi sälja vårt hus och det är min svärfar i mot och hotar därför att han ska tillbaka sina pengar om vi säljer. Har han rätt och kräva tillbaka dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I mitt svar till dig kommer jag att redogöra för vad som krävs för att något ska klassas som en gåva. Avslutningsvis kommer jag att redogöra för om din svärfar kan begära tillbaka pengarna eller ej.

Det finns tre krav för att det ska räknas som en gåva

För att gåvan, i juridisk mening, ska klassas som en gåva finns det tre kriterier som måste vara uppfyllda:

1. Frivillighet. Givaren ska frivilligt ha gett bort gåvan, dvs. inget tvång, utpressning eller liknande ska ligga bakom.
2. Gåvoavsikt. Givaren ska haft för avsikt att ge bort gåvan till gåvotagaren.
3. Förmögenhetsöverföring. I ert fall innebär det att pengarna ska överföras från givaren till mottagaren.

När gåvan är överlämnad går det inte att ändra sig

Huvudregeln är att en gåva inte kan tas tillbaka när den väl är överlämnad. En gåva anses vara överlämnad när gåvotagaren har fått gåvan (2 § GåvoL). När gåvan fullbordats genom ett överlämnande övergår äganderätten till egendomen, vilket innebär att givaren inte kan ta tillbaka den. I ert fall innebär det att om din svärfar gett din man pengar frivilligt och pengarna är överförda kan han inte ångra sig och kräva tillbaka dem. Det din svärfar kan göra är att hävda att det aldrig var en gåva utan ett lån och att din man därför är återbetalningsskyldig. En muntlig överenskommelse om ett lån är lika giltig som en skriftlig sådan.

Skulle din svärfar försöka hävda att det rört sig om ett lån och i slutändan stämma din man till domstol för pengarna, då är det din svärfar som har en skyldighet att bevisa att det faktiskt rörde sig om ett lån och inte en gåva. Muntliga avtal är av förklarliga skäl mycket svårare att bevisa än skriftliga sådana.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare