Kan man ändra äganderätten inom ett äktenskap?

Hej, min hustru och jag äger gemensamt (50/50) en bostadsrätt som vi förvärvade 2006. Är det möjligt att göra om ägandeskapet och samtidigt göra hennes del till Enskild Egendom? Exempelvis göra om ägandeskapet så att hon äger 75% och där dessa 75% görs till hennes enskilda egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Eran fråga regleras i Äktenskapsbalken.

Grundprincipen inom äktenskap är att varje make råder över sin egen egendom och svarar för sina egna skulder, detta framgår av 1 kap. 3 §. Detta gäller under äktenskapets fortgång och vid eventuell skilsmässa gäller likadelningsprincipen, innebärande att allt delas lika oavsett vem som betalat för det. All egendom som inte gjorts till makes enskilda genom t.ex. äktenskapsförord eller testamente tas då med i bodelningen och delas lika mellan makarna.

Grundprincipen är annars att egendom den ena maken äger kan inte vara den andra makens enskilda egendom då man måste för att egendom ska utgöra enskild egendom ha äganderätt till denna. I detta fall har ni äganderätt till hälften vardera av egendomen. En möjlighet är givetvis att din hustru köper ut 25% ytterligare av dig.

Äktenskapsförord

För att säkerställa att 75% av egendomen skulle tillfalla din hustru vid exempelvis eventuell skilsmässa kan ni genom att avtala om hur ägandet ska regleras genom äktenskapsförord. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna och registrerat hos Skatteverket. Eventuella ändringar görs genom att skriva ett nytt äktenskapsförord. Detta framgår av 7 kap. 3 §

Hoppas att ni har fått svar på eran fråga! Om inte är ni välkomna att kommentera nedan, ställa en ny fråga alternativt vända er till någon av våra andra tjänster:

Gratis telefonrådgivning på 08-533 300 04

Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar http://www.lawline.se/ask_a_question

Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h http://www.lawline.se/ask_a_question

Boka tid med en jurist på 08-533 300 04

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare