Kan KFM utmäta huset min fru äger för mina skulder?

Hej min fru och jag är gifta sen snart ett år tillbaka. Jag har stora kronofogd skulder. Hon har bara liten skuld som snart är betald. Hon har möjlighet att få ett privat lån för att köpa huset vi hyr. Kan vi på nåt sätt skriva papper så hon äger huset och att inte fogden tar det pga mina skulder? Vi har en hyra på 5000:- idag och skulle hamna på 2000:- - 3000:- i månaden. Vilket skulle göra att jag kunde betala av mer. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det "papper" du tänker på är nog att ni skriver ett äktenskapsförord. Det kan göras innan äktenskapet eller när som helst under äktenskapet. Genom äktenskapsförordet kan ni ange att huset ska vara din frus enskilda egendom. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt, undertecknat av båda makarna och registrerat hos Skatteverket, vilket framgår av Äktenskapsbalken 7 kap 3 §. Genom äktenskapsförordet kan egendom som annars skulle vara giftorättsgods göras till din frus enskilda egendom.

Ett äktenskapsförord är dock inte nödvändigt för att skydda huset från utmätning om det är din fru som köper det. Om din fru lånar pengar och ensam köper huset och ensamt står som ägare på lagfarten så är huset hennes egendom. Det kommer att räknas som giftorättsgods den dag bodelning gör, men fram till dess är det hennes egendom och kan inte utmätas för dina skulder. Om ni däremot båda äger huset gemensamt och båda står på lagfarten så kan din del av fastigheten utmätas (vilket i praktiken innebär att din frus del av fastigheten 'dras in' och fastigheten säljs på exekutiv auktion och vardera maken får halva värdet från försäljningen).

Så din fru kan låna pengar och köpa huset ensamt i sitt namn, och huset kommer inte kunna utmätas för dina skulder. Om ni vill se till att huset även vid en bodelning är hennes enskilda egendom så är det ett äktenskapsförord som ni ska skriva.

Om du är intresserad av att upprätta ett äktenskapsförord kan du göra det till fast pris här.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare